Laitamme pienen yllätyksen jokaiseen tilaukseen! <3

Ilmainen toimitus yli 79€ tilauksiin!

Image caption appears here

Add your deal, information or promotional text

Image caption appears here

Add your deal, information or promotional text

Ehkäise raudanpuute: Raudan lähteet ja raudanpuutteen tutkimukset

Rauta on hivenaine, jonka saanti ravinnosta on ihmiselle välttämätöntä. Koska rautaa poistuu kehosta eritteiden mukana, on sen säännöllinen saanti tärkeää. Raudanpuute voi kehittyä, jos rautaa ei saada riittävästi, rautaa menetetään liikaa tai sen imeytyminen on syystä tai toisesta häiriintynyt. Mitä elimistön rautavarastoista tulisi tietää ja miten rautavarastojen tilaa voidaan tutkia? Katso tästä blogijutusta myös etu GreenStreetin kumppanin Puhdin laboratoriopaketteihin, joilla voit arvioida kehon rautavarastoja!

 

Riittävät rautavarastot auttavat ehkäisemään raudanpuuteanemiaa

Raudanpuutos on maailman yleisin ravintoainepuutos. Raudan puutos on yleistä etenkin naisilla. Naisilla raudan saanti jää miehiä useammin suositusten alle. Naiset myös menettävät rautaa kuukautisten vuoksi miehiä enemmän. Raudan saantiin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota, mikäli on runsaat kuukautiset. Toisaalta raudanpuute voi koskettaa miehiäkin ja riskissä ovat myös esimerkiksi verenluovuttajat. Lisäksi runsas urheilu nostaa raudan tarvetta sekä naisilla että miehillä

 

Rauta osallistuu useisiin kehon toimintoihin. Raudan yksi sen tärkeimmistä tehtävistä on hapen kuljettaminen tärkeisiin elimiin, kuten sydämeen ja lihaksiin. Rautaa on saatava ravinnosta päivittäin. Rautaa saadaan muun muassa maksa- ja liharuoista, mutta myös muutamista kasviperäisistä lähteistä. Tarvittaessa raudan saantia voi täydentää ravintolisällä, kuten GreenStreetin valikoimista löytyvillä laadukkailla tuotteilla.

 

Rautapitoisten ruokien tai rautavalmisteen kanssa on hyvä nauttia C-vitamiinia, koska C-vitamiini edesauttaa raudan imeytymistä. Tietyt ruoka-aineet ja juomat puolestaan heikentävät raudan imeytymistä. Muun muassa maitotuotteiden kalsium sekä kahvi ja tee heikentävät raudan imeytymistä, eikä rautalisää kannata nauttia niiden kanssa samalla aterialla. Rautalisä kannattaa yleensä ottaa tyhjään vatsaan.

 

Kun rautaa saadaan riittävästi, vaikuttaa se positiivisesti jaksamiseen, hyvinvointiin ja mielialaan. Jos rautavarastot tyhjenevät kokonaan, seuraa raudanpuuteanemia, johon voi liittyä liuta erilaisia oireita, kuten väsymystä, kalpeutta, huonoa yleiskuntoa, sydämentykytystä tai hengästymistä. Tilaan voi liittyä myös esimerkiksi levottomat jalat, hiustenlähtöä tai masennuksen kaltaisia oireita.

 

Raudanpuutteen tutkimukset ilman lääkärin lähetettä

Kehon rautavarastot voi mittauttaa helposti Puhdin laboratoriokokeella. Tutkimuspaketti tilataan verkosta ja tämän jälkeen näytteenotossa voi käydä Mehiläisen laboratoriossa. Ferritiini on ensisijainen raudanpuutteen osoittaja; matala ferritiinitaso viittaa raudanpuutokseen. Verenkuvassa mitattava hemoglobiini puolestaan paljastaa anemian. Näiden lisäksi on hyvä tutkia tulehdusarvo (CRP), koska tulehdustila voi vaikuttaa ferritiiniin.

 

GreenStreetin -10% asiakasetu Puhdin tutkimuspaketteihin

Hyödynnä -10% asiakasetu Puhdin tutkimuspaketteihin koodilla GREENSTREET10

 

GreenStreetin kumppani Puhti on Mehiläisen omistama palvelu, jonka kautta pääset laboratoriokokeisiin ilman lääkärin lähetettä. Palvelun kehittämisessä on mukana useita kokeneita lääkäreitä. Pääset Puhdin kautta tutkimuksiin nopeasti ja saat tulokset selkeälle raportille. Jos kuitenkin herää epäilys sairaudesta, on oireita tai tarvitset tukea terveytesi edistämisessä, voi lääkärin neuvonnan tilata Puhdin tulosraportilta erillisenä palveluna tutkimusten jälkeen.

 

Lisätietoja ja lähteet:

Puhti. Laaja anemian ja raudanpuutteen tutkimuspaketti

Puhti. Raudanpuutteen tutkimuspaketti

Puhti. Ferritiinin mittaus

Puhti. Kattava tietopaketti ferritiinistä ja raudanpuutteesta

Puhti. Rauta vaikuttaa jaksamiseen, hyvinvointiin ja mielialaan

 

Search